Home
Mail ons sitemap Laatste updates
 
     
    Nieuwe hobby! Flightaware!
Nieuwe hobby!
Vliegtuig spotten, maar niet met een verrekijker of camera maar via een ontvanger "luisteren" naar de ADS-B transponders die steeds meer vliegtuigen aan board hebben. Lees verder als je wilt weten hoe ik aan deze hobby ben gekomen

Flightaware. Goed gekozen naam! Ik kwam er terecht toen mijn dochter met haar zoon op weg was via Istanbul met een wat krappe overstaptijd. Ze had bij de eerste vlucht al vertraging en ik heb op internet geprobeerd de status van de vluchten te achterhalen.
Dan blijkt dat luchthavens met hun site’s lang niet altijd 100% actueel zijn. De kleinere luchthavens zijn sowieso een ramp met informatie. Als je b.v bij Gazipassa kijkt om te weten wanneer wie land zie je regelmatig de geplande tijd, die er vroeg op de dag op is gezet. Je weet dat er vertragingen zijn maar je hebt geen flauw idee wanneer ze zullen landen.
In de situatie van mijn dochter ben ik eens verder gaan zoeken op het web met haar vlucht nummer. Zo kwam ik bij flightaware terecht. Ik kon haar vlucht volledig door de lucht volgen. Er stonden de geplande tijden en de vermoedelijke landingstijden bij. Statistieken over de laatste week van dat vlucht nummer. Je ziet het vliegtuig op een kaart bewegen en je kunt de hoogte, de stijg/daal snelheid, de grondsnelheid, enz. allemaal zien. Briljant daar wilde ik meer van weten!

Al die gegevens kwamen van transponders van de vliegtuigen zelf. Hier een stukje vertaalde tekst van de site van flightaware: Naast het ontvangen van meer dan vijftig verschillende overheidsdiensten, luchtverkeersleiding en eigen datalink bronnen heeft FlightAware een wereldwijd netwerk van ADS-B / Mode S ontvangers. De ADS-B of Mode S uitgerust vliegtuigen zijn over de hele wereld te volgen. ADS-B uitgeruste vliegtuigen geven hun exacte positie en Mode S vliegtuigen kunnen worden gevolgd via een multilateratie peiling (MLAT) als het signaal door drie of meer ontvangers wordt ontvangen. FlightAware bezit en exploiteert deze ontvangers op honderden luchthavens over de hele wereld in samenwerking met exploitanten van luchthavens.


Maar als particulier kun je ook meedoen! Ze helpen met hulpbronnen hoe een ontvanger te bouwen en hoe je de informatie bij flightaware kunt afleveren. Dat is iets voor mij als technisch iemand en door erfenis geïnteresseerd in vliegen en vliegtuigen.
Je kunt ook gewoon gratis een completen ontvanger bij hun bestellen. Je moet slechts aan een paar simpele voorwaarden voldoen. Het werd daardoor heel simpel om mee te doen! Echt geloven deed ik het nog niet, maar nadat ik via de website een ontvanger + kabels en antenne besteld had, kreeg ik snel bericht dat het spul eraan kwam en of ik nog wat details door kon geven! Ik was verrast en heb nog gemaild dat het misschien niet eenvoudig was om de spullen in Turkije af te leveren. Ze konden het ook naar ons Nederlandse adres sturen en dan zou ik het in de koffer meenemen. Maar een ruime week later stond de transport firma met het pakketje op de stoep.

Jammer genoeg was het snert weer, balen want ik wilde zo snel mogelijk het dak op om daar de antenne te plaatsen. Een paar dagen later is het gelukt en na nog een dag prutsen had ik in een ADS-B ontvanger werkend en was ik een deel van de flightaware community.

Nog wat gespeeld en nu heb ik op mijn lokale netwerkje een open source programma dat een virtuele radar heet. Echt waanzinnig, ik zie alles wat in een cirkel van 500 KM om mijn huis vliegt!
Later ontdekte ik, helaas, maar ook logisch, dat mijn “kijk” richtingen beperkt worden door de bergen. Zo kan ik net niet “Gazipasa” zelf zien omdat de vliegtuigen in de landing en start achter bergen zitten. Ook richting noord kijk ik tegen bergen aan en zie ik alleen de hoog vliegende vliegtuigen.
Gemiddeld “zie” ik 355 vliegtuigen op één dag en geeft ik bijna 18.000 posities door aan het flightaware netwerk.



Zomaar een moment op een dag. Nooit geweten dat het (buiten het seizoen) bij ons voor de kust zo druk was


Deze informatie is van de vliegtuigen op de kaart. De groen gemarkeerde regel geeft de informatie + foto's boven in. Op de kaart komt dat overeen met het gele vliegtuigje. De foto's zoekt het programma zelf op.
Je kunt klikken op alle plaatjes om het originele formaat te zien

De ronde grafiek laat zien dat ik voornamelijk zuid "kijk". Richting noord "zie" ik alleen op flinke afstand en hoogte een enkel vliegtuig. Ik was verbaast over het aantal dat ik per dag spotten.
Hier onder een globale Europa kaart met de diverse ontvangers. Goed te zien is dat ik in Turkije nog redelijk uniek ben.




De opstelling bij mij ziet er simpel uit. De blauwe / witte doos is de ontvanger. USB en HDMI gebruik ik niet. Bij mij vind je een coaxkabel voor de antenne en een UTP kabel aangesloten. De UTP is verbonden met mijn locale netwerkje en daardoor ook aan het internet
De andere foto zie je de antenne op het dak. Hij staat op een stuk versterkte kunstof waterleiding om hem boven het dak uit te laten steken



Hier hoe alles gekoppeld is aan Flightaware >>

Hier mijn virtuele radar >>